Yhdysvallat
Sir Mr Tafin lookalike Quentin Tarantino jatkaa Kunniattomien paskiaisten (2009) hengessä historiallisen seikkailun ja genre-elokuvapastissien yhdistelmällä, homman sijoittuessa tällä kertaa 1800-luvun puolivälin Yhdysvaltoihin.
Djangolle, isäntänsä karkottamalle ja vaimostaan erotetulle orjalle, tarjoutuu tilaisuus laittaa asiat järjestykseen, kun tälle tuttuja naamoja jäljittävä palkkionmetsästäjä King Schultz värvää miekkosen kesken kuljetusta myymälästä toiseen. Vastineeksi lainsuojattomien tunnistamisesta Schultz lupaa Djangolle vapauden ja alkupääomaa puolisonsa Broomhildan lunastamiseksi. Tapahtumissa yhtymäkohtia wotanilaiseen tarustoon löytävä Schultz kiintyy suojattiinsa siinä määrin, että tarjoutuu lähtemään apuvoimiksi syvään etelään suuntautuvalle morsiamenhakureissulle.
Länkkärikaanonin kannalta tunnelma kallistuu raadollisempien
italo- ja revariwesternien suuntaan, auteurin käsitellessä varsin
kursailemattomasti silloisen Yhdysvaltain ilmiöitä, kuten orjataloutta,
rasismia ja osavaltioiden keskinäistä eripuraisuutta. Spagujen hengessä Django
on kova, vähäpuheinen ja omapäinen mies, joka toteuttaa omaa tulkintaansa
oikeudesta suorastaan uhkarohkeasti. Tämä ei kuitenkaan merkitse ohjaajalle
tyypillisen runsaan ja hiotun dialogin puuttumista, sillä Schultzia ei
samanlainen tuppisuisuus vaivaa. Lähes jokaista henkilöä sivuhahmoja myöten
avataan ainakin yhdellä puheenvuorolla, jolloin näiden kautta kuvattuun ajan
henkeen tulee enemmän tunnelmaa kuin useassa vakavammassa produktiossa, tästä
esimerkkinä vaikkapa huppujensa kanssa kärvistelevät (proto)klaanilaiset.
Elokuva ei siltikään ota ympäristöään liian vakavasti.
Joutava poliittinen korrektius on heivattu menemään, ja kuvattuun yhteiskuntaan
liittyvä alistaminen ja väkivalta karnevalisoitu kuin Tarantinon fanittamissa
genre-elokuvissa ikään; musta sisäkkö keikistelee jonkinasteisena lolitana,
väkivahvat orjat käyvät kuolemantaistelua omistajiensa huvitukseksi ja koirat
repivät niskuroijan kappaleiksi. Lopulliseksi ratkaisuksi tälle vääryyksien
jatkumolle tarjotaan vanhaa kunnon väkivaltaista kostamista. Djangossa onkin
paitsi modernien lännenelokuvien, myös blaxploitaation tyypillisiä elementtejä,
olkoonkin ettei tällainen kombinaatio ole täysin ennennäkemätön. Esimerkiksi
Woody Strode (Boot Hill, 1969; Keoma, 1976) ja varsinkin Fred Williamson (Boss Nigger, 1975; Joshua, 1976) ovat heittäneet samantyyppisiä suorituksia hamassa menneisyydessä.
Vaikka Foxx vetääkin sujuvasti, kalpenee se elokuvan kahden muun esityksen
rinnalla.
Paskiaisten kantava voima Christoph Waltz tekee varsin
tutunoloisen roolin älykkäänä, tilannetajuisena ja leuhkana teutoonina jonka
uravalinta on kiinteästi yhteydessä toisen ihmisten tappamiseen. Tosin siinä
missä Hans Landan egoa ei tyydytetty millään kansanmurhaa pienemmällä, toimii
Schultz eettisesti selkeästi hyväksyttävämmällä vyöhykkeellä. Preussilaisista
juuristaan johtuen palkkionmetsästäjä suhtautuu orjuuteen paikallisten
barbarismina, ja mitä etelämmäs palkkionmetsästäjät kulkevat, sitä suuremmaksi
taakaksi tämän moraalisen vääryyden todistaminen hänelle käy, siinä missä
käytäntöön tottunut ja Broomhildaan keskittynyt Django ei erityisemmin
hätkähdä. Tällainen haavoittuvuus mahdollistaa hahmossa sellaisen inhimillisen
heikkouden, jota Waltz kanavoi erinomaisesti.
Samuel L. Jacksonin on lievästi sanottuna jakanut
mielipiteitä. Päällepäin seniili, suorastaan sketsihahmomainen plantaasiorjien päällysmies on
kuitenkin nerokkaasti hömelöä kulissia ylläpitävä sadistinen kieroilija, joka
vetelee suvereenisti naruja rahan ja vallan ympäröimänä varttuneen isäntänsä
selän takana. Vaikka Leo onkin ihan mukiinmenevä kyseisenä sekopäämulkerona,
teki Jacksonin rooli setätuomona suoraan helvetistä suuremman vaikutuksen
elokuvan pahiksena. Kerry Washington on kirjoitettu melkolailla paitsioon
Djangon morsmaikkuna, tarinan tehdessä vain muutamalla viivanvedolla selväksi
näiden keskinäisen suhteen – eipä sillä, tokkopa tätä kukaan lähti
romantiikannälkäänsä katsomaan.
Tällaista niukkutta olisi paikoin kaivannut muuallekin elokuvaan. Mikään leikkauspöydän läpäisseistä kohtauksista ei itsessään tunnu turhalta – jopa lumisilla vuorilla tapahtuva harjoitusmontaasi menettelee, jos sen näkee tribuuttina elokuvaa (nimeä myöten) inspiroineen Sergio Corbuccin Suurelle hiljaisuudelle (1968). Sen sijaan useampi kohtaus tuntuu kestävän liian pitkään, jolloin heikommalla herpaantumiskyvyllä siunatut katsojat menettävät fokuksensa. (Kostoteemansa vuoksi varsin ennalta-arvattavaa) päätöstä kohden aletaan kiristää tahtia, mutta siltikin tuntuu, että katsojan kestokykyä on koeteltu hivenen kohtuuttomasti.
Väkivalta on väkivaltaa ja neekeri on neekeri. Loppupeleissä varsin mehevä länkkäri, jota hollywoodilainen poliittinen korrektius ei pahemmin paina – ainoa seikka, mitä Tarantino on saattanut viilata hienovaraisempaan suuntaan ovat runsaat viittaukset populaarikulttuuriin. Isoimmaksi kompastuskiveksi totean rainan lähemmäs kolmetuntisen keston, joka ei ihan kykene pitämään otteessaan.
3/5
Tällaista niukkutta olisi paikoin kaivannut muuallekin elokuvaan. Mikään leikkauspöydän läpäisseistä kohtauksista ei itsessään tunnu turhalta – jopa lumisilla vuorilla tapahtuva harjoitusmontaasi menettelee, jos sen näkee tribuuttina elokuvaa (nimeä myöten) inspiroineen Sergio Corbuccin Suurelle hiljaisuudelle (1968). Sen sijaan useampi kohtaus tuntuu kestävän liian pitkään, jolloin heikommalla herpaantumiskyvyllä siunatut katsojat menettävät fokuksensa. (Kostoteemansa vuoksi varsin ennalta-arvattavaa) päätöstä kohden aletaan kiristää tahtia, mutta siltikin tuntuu, että katsojan kestokykyä on koeteltu hivenen kohtuuttomasti.
Väkivalta on väkivaltaa ja neekeri on neekeri. Loppupeleissä varsin mehevä länkkäri, jota hollywoodilainen poliittinen korrektius ei pahemmin paina – ainoa seikka, mitä Tarantino on saattanut viilata hienovaraisempaan suuntaan ovat runsaat viittaukset populaarikulttuuriin. Isoimmaksi kompastuskiveksi totean rainan lähemmäs kolmetuntisen keston, joka ei ihan kykene pitämään otteessaan.
3/5
Imdb
Elonet
Wikipedia
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti